donderdag 23 februari 2012

Een hoofdstuk afgesloten en een nieuw begin...

Eindelijk is het gebeurd. Mijn quilt is af. Na al die jaren... De stofjes waren afgestemd op de serre die groen geverfd was en het zou zo mooi staan op het witte spijltjesbed van Ikea. Mooi romantisch... De stootrand heb ik van restjes lapjes die in de blokken verwerkt zijn. Het quilten heb ik heel eenvoudig gehouden. Gewoon vierkanten gepit. Niks geen moeilijke figuren of zo. Daar vind ik de deken te groot voor en het is allemaal handwerk. Wel veel kramp in mijn handen gehad. Zo, voorlopig even geen quiltjes meer.
Inmiddels is de serre trouwens donkerpaars en een fotostudio van dochterlief geworden. Ik vind het zonde van alle tijd die ik in de quilt heb gestoken (en ik vind het gewoon te mooi) om hem bij ons in de kamer neer te leggen, wetende dat er 2 kattendames, zo gauw ze de kans krijgen, hun plekje erop zullen vinden en die nooit meer zullen weggeven.
Dus is de quilt vanmiddag naar mijn moeder gegaan. En die is er heel blij mee. 


En nu ik dus de rust heb gevonden om aan iets nieuws te beginnen, heb ik dat ook maar meteen gedaan. Zie hier het resultaat. 
Ik heb mijn voorraad MDF-plankjes erbij gehaald. Kijken wat de afmetingen waren en gebladerd in oude edities van Poppenhuizen en Miniaturen. Daarna lijntjes getrokken en dan moet je met een decoupeerzaag een gat maken voor een raam. Wauw, dat lukte ook nog. Nou, oké, niet meteen. Het raam paste er wel in, maar zat toen ook muurvast en dat is niet de bedoeling, want hij moet nog geverfd worden. Dus het gat geschuurd en nu past het perfect. Het gat voor de deur zat er al in, dus dat was een makkie. De deuren en ramen had ik op voorraad. 
Op bovenstaande foto's had ik nog het plan om de achterwand ook van MDF te maken en het dak van plexiglas, maar inmiddels is er al het nodige veranderd.
De deur is ingeruild voor één met een raam erin en de achterkant wordt plexiglas en het dak MDF. Eerst zou het een woonkamer worden, toen dacht ik aan een papierwinkel (goh, had ik dat al niet eerder met een andere winkel in gedachte?) en nu heb ik gekozen voor een soort en met van bijkeuken. En anders kan het nog het winkeltje van onze appelboer om de hoek worden. De tegels die er nu los in liggen zijn gemaakt van karton wat ik ooit geverfd en in tegels geknipt heb. Ik weet niet of dit definitief is. Zal wel niet...
De plaat van het dak komt aan de voorkant over het terras/voortuintje heen. Op die manier kan ik er nog het een en ander aan hangen.
 
Gek, hè, de muren staan nog te trillen van onzekerheid of ze willen omvallen of niet en ik ben al weer aan het inrichten. Eigenlijk moet dat wel, dat hoort bij het hele proces. 
Inmiddels ben ik ook in mijn boeken aan het kijken hoe ik de muren moet gaan bewerken. Een prachtig boek hiervoor is "le grand livre de la MAISON MINIATURE van Cristine-Léa Frisoni en dan natuurlijk de mooie blogs van alle poppenhuismakers. 
Nou ja, het begin is er. Morgen weer werken en dan is het weer weekend. Yes!

Katinka

Geen opmerkingen:

Een reactie posten